Spelrecentio: Gears of War 2

Idag har jag och älskling tillbringat en del tid med att spela ett av mina absoluta favoritspel, Gears of War 2. Sen kom jag på att jag har ju inte skrivit någon recention om detta underbara spel än, så här kommer det!



Det här är ett av spelvärldens mest sålda spel och jag kan förstå varför. En av de absolut bästa sakerna med det här spelet är att, till skillnad från andra spel som går att spela co up på kampanjen, så är detta spelet gjort för det. Det finns många händelser under spelets gång där man verkligen måste sammarbeta med den andra spelaren för att komma frammåt i spelet. Givetvis går det också att spela själv, men jag tycker utan tvekan att det är mycket roligare att spela tillsammans med någon.

Till att börja med så är historien den bästa jag någonsin sett! Det är en fortsättning på det första spelet, Gears of War och fortsätter historien med att motarbeta de zombieliknande varelserna The Locus och hindra dem från att ta över världen. Den här gången blir det mer personligt och det hände ett par gånger att man blir riktigt ledsen och rörd över vad som händer.

Vapnerna och striderna är det inga märkvärda skillnader från det första spelet.  Doch finns det finns två nya saker, du kan använda skadade Locus som en slags "mänsklig sköld", du kan alltså hålla dem framför dig som skydd en kort stund för att ta dig frammåt. Sen kan det även bli motorsågsdueller. Nör du vill motorsåga en Locus kan det numera hönda att den har samma vapen som du och då försöker stå emot, förlorar du så blir du delad i två bitar istället...

Banorna är roliga och de momenten som man ska sammarbeta på är roliga och lite lagom svåra (beror ju såklart också på vilket svårighetsgrad man spelar på). Vi spelade på svårighetsgraden "Insane", som är den svåraste och det var bara svårt, men inte omöjligt. Jag kan tycka att om man spelar på svåraste på vissa andra spel så är det helt omöjligt att klara sig mer än någon minut åt gången, vilket man tröttnar på ganska snabbt.
En annan kul sak med spelet är att många karaktärer från spel 1 finns med, så som Marcus, Anya, Cole, Baird och Tai.
Många nya och oväntade sätt att spela gör det hela bara ännu bättre!

Det enda jag kan klaga lite lätt på är kanske att man kunde ha placerat ut lite fler chekpoints. Man blir riktigt irriterad ibland när man dör och sedan får börja jättelångt bak igen...


Dock finns det en ganska stor skillnad från det första spelet, och det är grafiken, den är enormt mycket bättre!

Vill du ha ett kul och lite lätt beroendeframkallande spel som lätt kan fördriva flera timmar utan att du märker det, så är "Gears 2" verkligen att rekomendera!

Dessutom är det ganska gammalt nu, så det kostar inte alls mycket och du kan nog hitta det i nästan varenda spelaffär.









 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0