En personlig utmaning, vilka är med mig?

För en stund sen fastnande jg framför ett avsnitt av Oprah-show, det handlade om kött, slakteri och veganer. Tydligen hde större delen av Habo (produktionbolaget) gått med i en utmaning att bara äta en veganisk kost i en vecka. Det blev väääldigt olika resultat, men för vissa verkade det nästan otroligt vilken skillnad bara en vecka med en ny kost gjorde. Det var till och med en del som påstod att de tänkte fortsätta äta på samma sätt även efter utmaningens orginaltid.

Programmet handlade också om slaktmetoder och vad som egentligen händer i ett slakthus i USA. De hade faktiskt fått tillåtelse att gå in med kameror och filma nästan hela slakprocessen (de enda som de inte fick visa var själva avlivingen, som de istället beskrev detaljerat). Personligen kände jag först att det var mycket bättre än vad jag trodde att det skulle vara. Men det som gjorde mig upprörd var när någon kostexpert som var där berättade att det är en realtivt ny metod som det slakteriet använder och att det var ett ovanligt bra exempel på ett slakthus.






Efter programmet var det faktiskt en tanke som slog mig, jag kanske borde testa själv, en personlig utmaning, bara för att se om jag fixar det.
Alla som känner mig vet att jag inte direkt är något stort fan av grönsaker, men blir jag baar tillräkligt hungrig så borde det väl gå ner. Tror dock inte att jag skulle klara av att äta helt "veganiskt" men kanske bara att inte äta kött. Bara för en vecka.

Vad tror ni, hade ni klarat utmaningen?

 


Kommentarer
Postat av: Doffa

haha hade då inte klarat av den hemma å ensam! ^^

då måste jag göra det med någon å vara fast med personen en vecka! :P

2011-08-02 @ 22:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0